Viața sănătoasă e normalul…..nostalgia căruia persistă pentru toți | FRDNBM
anca hancu

Viața sănătoasă e normalul…..nostalgia căruia persistă pentru toți

Dr. Anca Hâncu

Între curaj, frică, realitate și ficțiune, între tragedie și sperantă, nostalgia normalului și bucuria sănătății,

pandemia de Coronavirus ne afecteaza pe toti.

Ca medic, nutriționist, promotor al medicinei stilului de viață, mi s-ar putea spune acum…..ei…..acum ce mai contează stilul de viață…..vine un virus care ne doboară pe toți, fără nici o regulă.

Știm însă că nu e așa. Știm însă că atunci când suntem mai puternici, atât fizic, cât și psihic trecem peste boală mult mai ușor. Am văzut la tv oameni plângând, descurajați de frică, de neputință, dar și de lipsa informației. Și pentru că acesta e un site în mod special pentru persoanele cu diabet si familiile lor, aș vrea să încep cu mesajul

AVEȚI ÎNCREDERE in propria forță de a lupta, de a depași situații grele, de a învinge.

Și acum, mai ales când stați acasă , e și mai important să va pastrați obiceiurile bune, să aveți un stil de viață echilibrat, sănătos pentru a vă menține în formă.

Menținerea sistemului imunitar va fi sprijinită de un aport alimentar corect, echilibrat.

Proteinele sunt cele care sunt vitale în procesele de “ reparare” ale celulelor în perioadele infecțiilor virale. Anticorpii , esențiali in razboiul cu virusul se vor produce dacă consumăm proteine de bună calitate. Aportul slab de proteine va duce la oboseală, stare de slăbiciune și scăderea imunității. Ca recomandare generală, cam un sfert din meniul zilnic trebuie să fie reprezentat de proteine. Acestea vor fi luate din surse animale : carne slabă de pește, pui, curcan, vițel, vită sau cotlet de porc, sau din surse vegetale: fasole, mazăre, linte. Proteine dar și grăsimi sănătoase veți lua și din migdale, nuci, alune , însă acestea să fie crude și nesărate.

Nu aș recomanda în această perioadă grăsimi, ceafă de porc, prăjeli sau cartofi prăjiți. Nu aș recomanda dulciuri, deserturi concentrate cu mult zahăr, ne vor aduce doar un exces de calorii și, la final multe calorii în plus.

Și pentru că a fost nevoie să stăm mai mult în casă, aprovizionarea este mai puțin frecventă, puteți opta pentru pește congelat, conserve de pește în suc propriu sau alte variante de carne congelată. Important este ca alimentele să fie din surse sigure.

Perioada aceasta care înseamnă timp mai mult este perioada ideală pentru mese gătite în casă, pentru abordarea unor rețete noi, pentru a pregăti salate, mâncăruri de legume , ciorbe sau supe .

Poate ca mulți dintre dumneavoastră ați auzit despre microbiom, adică acel amestec de bacterii bune și rele care se găsește în intestinul nostru și are un rol important în imunitate, în ameliorarea sau declanșarea stărilor depresive, acele bacterii de multe ori ne dictează comportamentul alimentar și chiar preferința pentru anumite alimente. Există și analize laborioase și destul de scumpe prin care se poate identifica concentrația acestor bacterii, stabilindu-se astfel riscul pentru anumite patologii ale colonului precum și riscul de diabet zaharat. În momentul în care apare un dezechilibru al acestor bacterii, se produce DISBIOZA , cea care predispune la infecții, stări de oboseală, chiar diabet zaharat, depresie sau anxietate. Și iată că, înțelegând aceste lucruri începe să devină evident de ce e necesar ca în această perioadă sa fim și mai atenți să mâncăm corect, să ne aducem în alimentație și fructe și legume, verdețuri proaspete într-o explozie de gust și culoare care să ne facă plăcere. Consumul de chefir, iaurt, sana în cel puțin două porții pe zi contribuie semnificativ la sănătatea microbiomului și creșterea imunității.

Câte ceva despre vitamina C, pentru că la începutul crizei toată lumea cumpăra cutii multe de vitamina C , parcă am uitat să mâncăm mere, portocale, ardei roșu, kiwi sau spanac. Nu e nevoie de mega doze de vitamina C, e important sa avem însă un aport zilnic corect de 75 mg. Prin 2 porții de fructe și trei de legume de obicei acest aport este îndeplinit.

Un alt micronutrient important pentru funcționarea corectă a sistemului imunitar este Magneziul. Prin consum de avocado în salate sau cremă, semințe, cereale integrale, leguminoase și din când în când ciocolată neagră vă aduceți suficient Magneziu pentru o funcționare optimă.

Fish good source of protein Red Pepper good source of vitamin C Avocado good source of Mg

 Dar noi, nutriționiștii nu recomandăm nutrienți izolați…pentru că noi, cu toții, nu vom mânca Magneziu, vitamina C sau Sodiu……însă vom recomanda alegerea unui meniu corect, în care împletim legumele, verdețurile cu carne de bună calitate, alegem fructe , alegem cereale integrale și lactate gustoase, combinate într-un mod care să ne facă plăcere. Când stăm acasă e momentul ideal să ne organizăm mesele ( ideal 3 mese plus minus două gustări ) și să nu gustăm sau ronțăim în jurul frigiderului.

Varietate, echilibru, gust și savoare…..ar însemna mesele noastre în această perioadă. Acordați o mai mare atenție la spălatul legumelor, fructelor sau ambalajelor alimentare. Hidratarea corectă, cu 2-2,5 l lichide/ zi , va fi importantă.

Stilul de viață sănătos înseamnă sigur și exerciții fizice, mai greu de practicat în această perioadă, dar se pot încerca mici plimbări în jurul casei, grădinărit, alergare, sau exerciții de tonifiere în interior.

Somnul odihnitor, de 6-9 ore pe zi este vital pentru a ne menține sănătoși, plini de vitalitate și energie. Nici nu aș vrea să mai menționez fumatul, pentru că este un obicei atât de nesănătos ca ar fi trebuit uitat de mult, însă pentru cei care înca nu l-au uitat, le-as spune doar ca fumatul crește de 14 ori riscul infectării și al dezvoltării unor forme mai grave de COVID 19. Așa că, este acum momentul optim pentru a uita de orice fel de fumat, clasic sau electronic. Alcoolul, consumat moderat, adică din când în când cate un pahar de vin , mai ales roșu, pentru femei, sau două pahare pentru bărbați poate fi chiar benefic, nu doar prin relaxare și crearea unei stări de bună dispoziție, dar și prin efectul antioxidant, protectiv.

Și nu în ultimul rând mindfulness, adică armonia dintre minte, corp, gânduri și emoții ne va ajuta să depășim cu bine această perioadă , iar după câteva luni, să ne dăm seama că am devenit mai puternici. Încercările ne fac mai puternici și ne învață să prețuim mai mult normalul, sănătatea…..la care visăm acum cu toții.

Și va doresc tuturor să vă gândiți în fiecare dimineață că ….fiecare dimineață sănătoasă e o dimineață frumoasă…..

Scroll to Top