Recomandări psihologice pentru medici privind reducerea stresului legat de COVID-19 | FRDNBM
coronavirus, covid-19 diabet noutati in diabet frdnbm

Recomandări psihologice pentru medici privind reducerea stresului legat de COVID-19

Recomandări psihologice pentru medici privind reducerea stresului legat de COVID-19

Dragi colegi,

Vremurile pe care le trăim nu sunt deloc ușoare. Deși mergem înainte, nu avem nici o hartă care să ne ghideze pe drumurile corecte sau pe cele sigure căre finalitatea acestei situații. Este normal să ne fie frică de ceea ce nu cunoaștem, mai ales atunci când în jurul nostru auzim și vedem atâtea lucruri. Din păcate, numărul bolnavilor nou depistați cu COVID19 sau al deceselor este reportat ca și încasările de boxoffice ale unui film american. Reacțiile de anxietate și de depresie sunt absolut normale acum. Existența lor nu însemană că sunt probleme cu noi și/sau că suntem ‘slabi’. Dimpotrivă, arată că suntem umani.

Momentele care urmează vor fi dificile atât pentru dumneavoastră (medici, asistente, personal sanitar), cât și pentru noi psihologii. Pentru dumneavoastră din cauză că ne ajutați să ne menținem sănătatea fizică, iar pentru noi fiindcă suntem părtași la experiențele pe care le trăiți și încercăm prin toate mijloacele să vă ajutăm să rămâneți pe baricade. Reziliența emoțională și starea de sănătate a noastră, a tuturor, este foarte importantă acum. De accea este esențial să fiți odihniți, să vă mențineți obiceiruile sănătoase, pe cât posibil, ca să puteți lua deciziile corecte. Suntem într-o cursă contra cronometru pe care vrem să o câștigăm și nu să ne pierdem pe parcurs.

Am încercat mai jos să sintetizăm câteva recomandări referitoare la managementul stresului, care să vă ajute în aceste momente:

  1. Creați-vă o rutină în programul zilnic – atât cel de la serviciu cât și în perioadele în care stați acasă.
  2. Asigurați-vă orele de somn – Covid19 este ca un maraton, dacă nu vă drămuiți energia și nu o refaceți, nu o să mai puteți alerga ultimii kilometri. Nu sunțeți roboți.
  3. Faceți zilnic câteva activități care vă plac (chiar dacă doar pentru câteva minute).
  4. Instituțiile de cultură autohtone sau internaționale ofere, în această perioadă, acces gratuit pe platformele lor pentru a putea urmări emisiuni/spectacole/concerte, vizionare de galerii de artă a celor mai importante muzee ale lumii (ex. Opera Româna, Metropolitan Museum of Art, Tate Museum).
  5. Chiar dacă nu putem să ne întâlnim cu persoanele apropiate, cu familia sau prietenii așa cum o făceam altădată (față-în-față), menținerea contactului cu ei este foarte important. Suportul social și emoțional primit de la familie și persoanele apropiate esențial. Când aveți timp sunați acasă și povestiți cu cei dragi.
  6. Dacă aveți nevoie, luați-vă un ‘power moment’ înainte de a vă confrunta cu evenimentele zilei (ex. trageți aer în piept înaite de a intra în salon și gândiți pozitiv ‘Oricât e de neplăcut sau dificil, pot să merg mai departe.’, etc).
  7. La spital, când simțiți că nu mai puteți, planificați și luați pauze scurte de relaxare. O pauză de 5 min. poate fi ca o gură de aer proaspăt. În această pauză încercați să vă gândiți la ceva placut (o imagine, o amintire, un eveniment) sau să faceți ceva ce vă place (ascultați muzică).
  8. Nu vă străduiți să țineți sub control ceea ce nu poate fi controlat – momentan este greu să eradicăm virusul, dar putem limita riscul de infecție cu acesta prin comportamentele de auto-îngrijire (ex. spălatul frecvent pe mâini, dezinfectarea). Concentrati-vă pe ce se poate face acum și pe aspectul limitării în timp a situației.
  9. Modificați definiția ‘Este o zi bună’ – în așa fel încât să se potrivească situației actuale (ex. Azi sunt mai puține persoane pe secție care s-au simțit rău, decât ieri). Nu are sens să comparați evenimentul actual cu ceea s-a petrecut în perioadele anterioare (ex. cu vananța de vară). Cine credeți că va ieși câștigător?
  10. Exprimați-vă emoțiile și nu le evitați sau nu vă închideți în dumneavoastră. Povestiți-vă îngrijorările, temerile și nemulțumirile unui prieten/psiholog sau începeți să le scrieți. Nu este nevoie să le recitiți sau să le dați cuiva să le citească. Simpul fapt că le așterneți pe hîrtie vă ajută să vă diatanțați de ele și să vi le ordonați (după ‘Expresive writing tehnique’).
  11. Regândiți situațiile prin schimbarea perspectivei din care sunt privite. (ex. ‘Familia mea o să se infecteze și o să moară.’ într-o variantă de genul ‘Chiar dacă vor face infecție nu înseamnă că mor, majoritatea pacienților se recuperează și oricât de neplăcut va fi putem trece peste’). (tehnică de restructurare cognitivă).
  12. Oferiți sprijin emțional la rândul dvs. Oferirea de ajutor emoțional este un foarte bun mechanism de coping situational. Ascultați îngrijorările persoanelor, repetați și reformulați ceea ce vă spun pentru a arăta că ați înțeles prin ce trec și încurajați-i. (după ‘The helper principle’).
  13. Gândurile, comportamentele și emoțiile noastre se reflectă unele pe altele. Gândim negativ, suntem triști sau furioși și ne izolăm. Așa că zâmbiți cât mai des pentru a vă forța creierul să gândească pozitiv. Nu putem zâmbim și râde când suntem triști sau speriați. Folosiți-vă de acest atuu. (Cognitive Disonance)
  14. În ciuda situației dificile, încercați să vă păstrați simțul umorului (mesajele comice/filmulțele de pe rețelele de socializare/internet pot ajuta).
  15. Observați imaginea de ansamblu , a vieții în general, nu doar detaliile momentului.
  16. Nu folosiți consumul de cofeină, enrgizante sau alcool ca și mecanism de a face față situațiilor.
  17. Nu vă puneți viața pe ‘stand by’. Stabiliți-vă scopuri și planuri pentru ‘după ce trece Covid-19’

Pentru cei care se confruntă cu Situații Critice:

  1. Recunoașteți și acceptați că treceți/veți trece printr-o asemenea situație grea, nu o negați.

De exemplu ca simptome posibile amintim: dificultăți de concentrare, atenție sau memorie; stări de iritabilitate, lipsă de răbdare, agitație psihomotorie, anxietate, mânie și tensiune; impulsivitate, plans facil, agresivitate.

  1. Acceptați faptul că această situație are un impact emoțional asupra dumneavoastră.
  2. În timpul acestei perioade de criză încercați să vă distrageți atenția de la emoții, ținându-vă ocupat/ă cu ceea ce aveți de făcut.
  3. Cât se poate de repede, vorbiți cu un specialist (adică cu noi, de asta suntem aici) despre posibilele mecanisme prin care puteți face față situației (mecanisme de coping) și implementarea unui plan de acțiune.

Să ne păstrăm optimismul. Viața este plină de evenimente și momente, mai bune sau mai puțin bune. Covid-19 este doar unul dintre ele.

Unde puteți cere ajutor:

https://alegericpr.ro/index.php/registre-2

Psiholog Andreia Mocan

Centrul de Diabet, Nutriție, Boli metabolice Cluj-Napoca

Scroll to Top