Recomandări practice de reducere a stresului legat de COVID-19 pentru persoanele cu diabet zaharat | FRDNBM
coronavirus, covid-19 diabet noutati in diabet frdnbm

Recomandări practice de reducere a stresului legat de COVID-19 pentru persoanele cu diabet zaharat

Recomandări practice de reducere a stresului legat de COVID-19 pentru persoanele cu diabet zaharat

Dragi pacienți,

Avem nevoie de dumneavoastră în aceste momente grele, în lupta cu Covid19. Pentru noi toți este o luptă nouă, cu un inamic pe care nu îl vedem și pe care abia începem să îl cunoaștem. Din păcate această luptă are nevoie de toată atenția noastră. Ca să putem să ne concentrăm pe COVID19, dar și să vă știm în siguranță, avem nevoie să rămâneți în casă și să efectuați comportamentele de auto-îngrijire indicate de autorități:

– spălați mâinile cu apă și săpun; dezinfectați mâinile cu soluții dezinfectante; să nu vă atingeți fața cu mâinile nedezinfectate;

– să sistați întâlnirile față-în-față cu familia/prietenii; să mențineți o distanță de 2m față de o altă persoană;

– dacă vă simțiți rău sunați imediat medicul;

– vă rugăm nu ascundeți medicilor faptul că vă simțiți rău, că ați intrat în contact cu o persoană reîntoarsă recent din străinătate sau cu COVID-19, că ați călătorit chiar dumneavoastră recent în străinătate.

Perioada de carantină/izolare socială poate fi dificilă deoarece poate interevni plictiseala, se poate accentua îngrijorarea fiindcă nu știm cât durează, intervine frica de a nu dezvolta chiar noi înșine infecție cu COVID-19, frica că nu avem suficiente alimente și provizii, îngijorarea datorată unor posibile probleme financiare și chiar datorită faptului că ni se pare că nu primim suficiente informații sau că nu se iau suficiente măsuri legate de combaterea acestui virus. Este o situație neplăcută cu care nu ne-am mai confruntat în ultimii ani și la care cu toții încercăm să facem față. De aceea este normal să ne simțim îngrijorați, agitați sau triști. Cantitatea mare de informații, de multe ori contradictorii, modul alarmist și catastrofal în care acestea ne sunt prezentate de mass media, ne întrețin aceste stări emoționale. Pentru a vă ajuta să treceți cât mai bine peste această nouă situație încercăm să vă prezentăm câteva recomandări:

  1. Nu neglijați comportamentele de auto-îngrijire specifice diabetului: automonitorizarea glicemică, urmarea tratamentului, alimentație sănătoasă.
  2. Încercați să evitați să vorbiți cu persoanele care vă stresează, panichează sau pun presiune asupra dumneavoastră cu tot felul de informații mai mult sau mai puțin credibile legate de situația actuală.
  3. Reduceți timpul dedicat știrilor/emisiunilor/dezbaterilor tv și informațiilor din mediul on-line despre situația creată de virus. Urmariți un singur jurnal de știri pe zi și informați-vă din sursele sigure (știrioficiale.ro; gov.ro;mae.ro). Acceptați faptul că știrile nu vă vor răspunde la toate întrebările pe care le aveți despre COVID19.
  4. Creați-vă o rutină a programului zilnic și păstrați un stil de viață sănătos.
  5. Pentru relaxare puneți-vă muzică și chiar și dansați. Terapiile prin muzică și dans și-au dovedit utilitatea în decursul timpului iar în aceste moment pot fi un bun aliat împotriva plictiselii. În această perioadă instituțiile de cultură autohtone sau internaționale ofere acces gratuit pe platformele lor pentru a putea urmări emisiuni/spectacole/concerte, vizionare de galerii de artă a celor mai importante muzee ale lumii (ex. Opera Româna).
  6. Diferitele televiziuni și platforme on-line pot oferi emisiuni recreative si educative, filme și seriale.
  7. În aceste momente când tehnologia este extreme de răspândită vă puteți găsiți-vă un partener/ă virtual/ă virtuală cu care care puteți comunica, faceți mișcare în casă sau alte activități relaxante (ex. yoga, pillates, schimburi de rețete,etc).
  8. Pentru a reduce plictiseală de asemenea puteți utiliza tehnologia pentru a începe un curs de dezvoltare personală sau cursuri educaționale online. Puteți forma un grup de lectură, studiu, discuții, etc.
  9. Chiar dacă distanțarea socială este extrem de necesară în aceste momente și nu putem să ne întâlnim cu persoanele apropiate, cu familia sau prietenii față-în-față din nou tehnologia ne este un aliat. Este important să menținem aceste relații folosindu-ne de spatial virtual. Utilizați computerele, telefoanele și diferitele platforme online pe care le aveți pentru a face acest lucru. Deși este necesar să ne distanțăm social unii de alții prin comportamente (ex. petreceri, întâlniri), nu trebuie să ne pierdem natura noastră socială și umană (ex. se poate bârfi și la telefon).
  10. Fiți altruiști și ajutați persoanele din jurul dumneavoastră prin oferirea de sprijin emoțional. Acest lucru se poate face prin ascultarea îngrijorările lor, prin repetarea a ceea ce aceste personae vă spun pentru a le arăta că ați înțeles prin ce trec și oferiți-le încurajări. Aceste lucruri reprezintă un mechanism eficient în a face față situațiilor dificile.
  11. Discutați și explicați clar copiilor și adolescenților situația actuală și ceea ce este necesar ca ei să facă. Nu îi lasați să urmarească foarte multe știri pentru a nu le induce o stare de îngrijorare inutilă. Nu îi speriați, amenințați sau alarmați. Asigurați-Ie o rutină zilnică și un climat cât mi relexat.
  12. Nu vă evitați emoțiile ci exprimați-vă. Povestiți-vă îngrijorările și nemulțumirile unor persoane de încredere sau începeți să le scrieți într-un jurnal. Nu este nevoie să le recitiți sau să le dați cuiva să le citească. Faptul că le așterneți pe hârtie vă va ajuta să vă faceți ordine în gânduri și emoții.
  13. Regândiți pozitiv situațiile neplăcute și obsevați oportunitățile care vi se oferă (ex. E groaznic să stau în casă = tip de gând negative care poate fi transformat ântr-un gând pozitiv de genul: E neplăcut să stau numai în casă, dar nu e cel mai rău lucru, în plus așa apuc să îmi fac ordine în dulap, să spăl, să citesc, să mă joc cu copii, etc).
  14. Sunt anumite situații pe care, din păcate nu le putem controla însă putem să le întoarcem în favoarea noastră prin acceptarea lor. Putem încerca să le privim din diferite unghiuri mai optimiste și mai puțin catastrofale. (ex. Nu putem controla virusul, dar ne putem controla comportamentele de auto-îngrijire).
  15. Limitați consumul de cofeină, energizante și alcool doarece sunt ineficiente pe termen lung și pot accentua stările de agitație și panică.
  16. Vorbiți cu un psiholog despre stările dumneavoastră.
  17. Stabiliți-vă scopuri și planuri pentru ‘după ce trece CoronaVirus’ pentru a avea o perspectivă asupra viitorului.

Fiecare persoană este responsabilă pentru cei de lângă ea. Protejați-i și protejați-vă!

Unde puteți cere ajutor:

https://alegericpr.ro/index.php/registre-2 sau

Psih. Andreia Mocan.

Program: L-V: orele 9.00 – 15.00

Telefon : 0745570833

Email: . psihologdiabetcluj@gmail.com

Psiholog Andreia Mocan

Centrul de Diabet, Nutriție, Boli metabolice, Cluj-Napoca

Scroll to Top